Isnin, 21 Julai 2014

Trend Bertatu Artis Dengan Bahasa Arab


Trend bertatu terbaru artis barat dan negara jiran. Bertatu dengan tulisan bahasa arab.


Selena Gomez guna tatu bermaksud “Love Yourself First” atau "Cintai Diri Sendiri Dahulu".


Jupe atau Julia Perez daripada Indonesia memakai tatu "Mari Menuju Kejayaan".

 

Hukum Bertatu Mengikut Pandangan Islam

 

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-86 yang bersidang pada 21 – 24 April 2009 telah membincangkan Hukum Bertatu Mengikut Pandangan Islam. Muzakarah telah memutuskan bahawa di dalam Islam hukum bertatu iaitu pembuat tatu dan orang yang meminta dibuat tatu adalah haram.

Oleh itu, Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa orang yang telah bertatu wajib bertaubat dan menyesal serta menghilangkannya dengan menggunakan kaedah teknologi yang sedia ada jika tidak mendatangkan sebarang kemudharatan.

Walau bagaimanapun, sekiranya ia mendatangkan kemudharatan pada diri dan nyawa, maka ia boleh dibiarkan dan dimaafkan. Bagi orang yang bertatu dan tidak sempat menghilangkannya setelah meninggal dunia, maka tatu tersebut tidak wajib dihilangkan kerana ianya akan menyeksa mayat tersebut.

Muzakarah juga berpandangan bahawa pihak berkuasa yang meluluskan lesen membuka premis membuat tatu perlu mengenakan syarat iaitu pemilik dan pekerjanya mestilah bukan beragama Islam di samping orang Islam dilarang sama sekali mencacah tatu di premis tersebut.


Jom tengok apa kata Ustaz azhar Idrus pula.



Trending Malaysia berharap golongan muda mudi melayu beragama Islam tidak akan mengikut budaya kuning terbaru ini, iaitu bertatu badan dengan tulisan bahasa arab.

Sudah cukup dengan kes wanita bukan Islam mempersenda dan menghina agama dengan memakai baju  dengan tulisan ayan suci Al-Quran.

Terima kasih kerana membaca dan sila kongsikan dengan menekan butang  sosial di bawah.